torsdag 15 december 2011

Kommunikation och bra förhållanden till anställda...

Har funderat mycket på vilken typ av medarbetare jag vill vara, både nu i UF-företaget som VD men också i framtiden. Även när det kommer till våra anställda, hur ska jag bete mig med dem, vad är okej? Kan jag krama dem, precis som jag gör men andra människor jag känner, eller förlorar de sakta sin respekt för mig då? Har fått lite sådan tankar efter händelsen i lördags när vår en av våra anställda ringde samma dag som hon skulle jobba och sa att hon inte kunde det för att hon tappat bort sin plånbok. Jag menar, det skulle man aldrig kunna säga till en chef?! Har funderat på om hon tyckte att vi säkert skulle förstå för att vi var i henne ålder och att det här egentligen kanske inte är så "seriöst".

Nej, det där var inte okej någonstans tycker jag. Son privatperson så tycker jag synd om henne ja, men som hennes arbetsgivare så tycker jag det är skandalöst, hon har ett ansvar när  hon binder upp sig till ett jobb, vi har ett ansvar att leverera. Våra kunder som vi jobbade för den kvällen har blivit osäkra ifall de vill de ska fotsätta använda oss nu och vi har skjutit upp fortsatt samarbete till januari, då vi ska ha ett möta.

För det första tycker jag att en bra medarbetare och VD ska:

  • Lyssna och hela tiden kommunicera med alla andra, ta till sig deras tankar och åsikter och visa att de betyder något.
  • Hela tiden ge feedback på det de andra gör, när någon gör nått bra, säg det! När någon gör något mindre bra, såg ifrån så att den lär sig, men på ett bra sätt! Konstruktiv feedback, det är så vi jobbar!
  • Effektiv! Alltså se till att fördela arbetet, i vårt fall så ska arbetet var så lika fördelat som möjligt mellan alla tre, sen ska alla även få göra saker som är roliga! Åka ut och träffa kunder, bara för att Magda är ekonomichef t.ex. betyder inte det att  hon ska behöva sitta och bokföra hela tiden. Däremot kan jag förstå att större företag inte kan fungera så!
  • Sätta mål och se till att de blir nådda! Alltså se till att allt ständigt flyter på och om några problem uppstår, försöka lösa dem snabbt!
  • Alltid ha en positiv energi och attityd! Väldigt klyschigt ja, men det är så viktigt, speciellt när det inte går så bra. Ett företag går upp och ner hela tiden, det har vi minsann märkt, därför är det viktigt att inte bli allt för nere när sämre perioder uppstår. Även när det kommer till kunderna måste man behålla en god min, trots att man vet att de har fel... Det är extremt provocerande måste jag säga, men det är lika bra att lära sig tidigt!

Det är vad jag än så länge har kommit fram till. Lista blir säkert längre om någon månad, jag lär mig verkligen nya saker hela tiden! När det kommer till anställda så är jag fortfarande lite osäker. För mig är det viktigt att de förstår hur stort det är för oss att driva Eventhjältarna, speciellt eftersom vi har ett år på oss, fortfarande är i nybörjarfasen och praktiskt taget inte kunnat satsa några pengar på projektet. Inga "riktiga pengar" för det har vi inte. Som Anna på Östergårds sa, att starta en bemanningsfirma som vår, då räknar hon att kostnader i uppstarten går upp mot en halv miljon. Det enda vi har betalat är en reducerad försäkring på en tusenlapp. Hur som helst, vi försöker alltid lägga fram vikten av detta. Sedan vill jag inte att de ska tycka att vi är för strikta, tråkiga och helt enkelt osköna. Så personlig kontakt med våra anställda tycker jag är extremt viktigt! Att prata med dem och få reda på vilka de är!

Ännu viktigare tycker jag nästa är att de företag vi skickar dem till också behandlar dem väl. Jag känner mig extremt obekväm med att behöva skicka våra anställda till otrevliga personer som bara hunsar omkring dem. Jag måset vara realistisk, det kommer hända, det HAR hänt, men det är också en arbetslivserfarenhet. Däremot skulle jag aldrig kunna bete mig så, själv tycker jag att det helt enkelt är vidrigt. Alla är ju stressade inom restaurangbranschen, antar att det är småfolket som får ta det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar