måndag 30 januari 2012

Att ha anställda

Som jag tidigare nämnde så skulle vi sparka en av våra anställda, låt oss kalla honom Martin.
Vi valde att göra detta främst för att han fick riktigt dålig feedback ifrån våra kunder, dessutom jobbade Magda med honom och hon höll med våra kunder för kvällen att han tyvärr inte håller måttet. Detta beror främst på att han inte är stresstålig och har svårt för att lära sig nya saker, vilket är bland det viktigaste egenskaperna man behöver inom denna bransch.
       Självfallet är detta inte en lätt sak att göra, då vi ändå önskar att vi kunde fortsätta med Martin i hopp om att han förhoppningsvis skulle bli bättre och mer effektiv. Tyvärr så kan vi inte riktigt ta den chansen då ett litet felsteg för oss skulle kunna innebära att vi förlora just denna kund så att säga. Dessutom ville vi aldrig anställa Martin, vi var dock tvungna då vi behövde någon som skulle jobba på nyår. Det var hans provanställning och tyvärr kan vi inte fortsätta med honom. Detta beslut har vi helt enkelt tagit för Eventhjältarnas skull, självklart önskar vi Martin all lycka, men just nu kan vi tyvärr inte hjälpa honom!

Karolina tog på sig uppgiften att avskeda honom så att säga och enligt henne var det inte lätt då hon hörde att han var besviken och insisterade på att han visst var stresstålig. Däremot väger Magdas och våra kunders ord tyngre i detta fall.

Däremot så utlöste detta en annan händelse. Martins kompis, låt oss kalla honom Patrik, tackade glatt ja till ett uppdrag i tisdags, några dagar efter att vi avskedat Martin. Sedan kunde jag inte få tag på honom på tre dagar, varken på mejl eller telefon. Det var riktigt viktigt att få tag på honom då vi behövde veta hans storlek på skjorta som våra kunder behövde veta för att kunna fixa detta i tid.
 Tillslut i fredags får jag detta sms:

"Hej. Jag är inte intresserad av jobbet. Förlåt för att det kommer olägligt osv. Föreslår att Martin tar disken istället för mig då han är bättre för den positionen eftersom att han stått i disken vid tidigare tillfällen. Tack ändå. / Patrik"


Mitt svar:

"Det hade varit bra om vi fått reda på detta tidigare då detta ställer till det en aning för oss. Tyvärr har Martin inte de rätta egenskaperna som krävs för denna typen av jobb, vi kan inte skicka ut någon som vi inte känner att vi kan lite på helt när vi jobbar för en kund för första gången. Jag hoppas att du vill jobba för oss, åtminstone provjobba, är nu upp till dig att ta detta beslut! Mvh Stephanie" 


Patriks svar på detta:

"Nej, tyvärr. Jag tror inte att det här jobbet är något för mig. Har övervägt länge och kommit fram till att det inte är min "grej" kan tyvärr inte prata nu eftersom jag har lektioner, hoppas att ni hittar någon annan"


Min reaktion? Jag blir förbannad.
Jag tycker att det nästa framstår som någon typ av "hämnd" för att vi avskedade Patrik. Att han dessutom säger upp sig efter att först ha tackat ja till ett uppdrag gör mig ännu mer irriterad. Själv tycker jag att han skött sig fel, om han verkligen ville säga upp sig borde han åtminstone ha jobbat den gången han lovat att göra det och sen lämna oss. Det som är värst är att jag verkligen trodde på honom, vi alla gjorde det, han framstod så ordentlig, utåtriktad och social! Där ser man helt enkelt.

Av detta har jag lärt mig att man faktiskt inte kan lita på någon främmande som söker jobb hos oss bara sådär. Personen i fråga kommer behöva arbetat upp ett förtroende hos oss. Dessutom så får vi sätta som en regel att om man inte svarar för ett jobb på 2 dagar så väljer vi någon annan, vår personalpool börjar nämligen fyllas på ganska rejält.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar