torsdag 15 december 2011

NYÅR

Karolinas "barnvaktsmamma" vill verkligen hjälpa Eventhjältarna, vilket vi verkligen uppskattar! Senaste är att hon tipsade oss om att Kåken (bar/klubb?) söker personal till nyår. Perfekt! Så länge vi kan hitta några som jobbar då... Vi ringde upp dem iallafall och de sökte fortfarande personal och nappade på vårt erbjudande på en gång! Vi höjde priset till 200kr/h, exkl moms, så det blir 250kr/h för nästa år kommer vi börja ta betalt med moms också, då vi räknar med att omsätta mer än 30 000kr.

De behöver 3 personer som ska stå i garderob och kassa. Vi har redan två som kan ställa upp, nu ska vi bara hitta en tredje! Allt är inte HELT säkert, de skulle återkomma imorgon med tider osv, men det känns ändå ganska säkert. Det bästa är att de som driver Kåken jobbar för stureplansgruppen! Så att ha dem som referenser vore helt UNDERBART! Efter jobbet ber vi dem om feedback och frågar om vi får använda dem som referenser (om de nu ansåg att allt gick bra :) ).

Imorgon ska vi också ha tre stycken arbetsintervjuer!
Det var det, ska försöka hålla bloggen uppdaterad om hur det går!

Kommunikation och bra förhållanden till anställda...

Har funderat mycket på vilken typ av medarbetare jag vill vara, både nu i UF-företaget som VD men också i framtiden. Även när det kommer till våra anställda, hur ska jag bete mig med dem, vad är okej? Kan jag krama dem, precis som jag gör men andra människor jag känner, eller förlorar de sakta sin respekt för mig då? Har fått lite sådan tankar efter händelsen i lördags när vår en av våra anställda ringde samma dag som hon skulle jobba och sa att hon inte kunde det för att hon tappat bort sin plånbok. Jag menar, det skulle man aldrig kunna säga till en chef?! Har funderat på om hon tyckte att vi säkert skulle förstå för att vi var i henne ålder och att det här egentligen kanske inte är så "seriöst".

Nej, det där var inte okej någonstans tycker jag. Son privatperson så tycker jag synd om henne ja, men som hennes arbetsgivare så tycker jag det är skandalöst, hon har ett ansvar när  hon binder upp sig till ett jobb, vi har ett ansvar att leverera. Våra kunder som vi jobbade för den kvällen har blivit osäkra ifall de vill de ska fotsätta använda oss nu och vi har skjutit upp fortsatt samarbete till januari, då vi ska ha ett möta.

För det första tycker jag att en bra medarbetare och VD ska:

  • Lyssna och hela tiden kommunicera med alla andra, ta till sig deras tankar och åsikter och visa att de betyder något.
  • Hela tiden ge feedback på det de andra gör, när någon gör nått bra, säg det! När någon gör något mindre bra, såg ifrån så att den lär sig, men på ett bra sätt! Konstruktiv feedback, det är så vi jobbar!
  • Effektiv! Alltså se till att fördela arbetet, i vårt fall så ska arbetet var så lika fördelat som möjligt mellan alla tre, sen ska alla även få göra saker som är roliga! Åka ut och träffa kunder, bara för att Magda är ekonomichef t.ex. betyder inte det att  hon ska behöva sitta och bokföra hela tiden. Däremot kan jag förstå att större företag inte kan fungera så!
  • Sätta mål och se till att de blir nådda! Alltså se till att allt ständigt flyter på och om några problem uppstår, försöka lösa dem snabbt!
  • Alltid ha en positiv energi och attityd! Väldigt klyschigt ja, men det är så viktigt, speciellt när det inte går så bra. Ett företag går upp och ner hela tiden, det har vi minsann märkt, därför är det viktigt att inte bli allt för nere när sämre perioder uppstår. Även när det kommer till kunderna måste man behålla en god min, trots att man vet att de har fel... Det är extremt provocerande måste jag säga, men det är lika bra att lära sig tidigt!

Det är vad jag än så länge har kommit fram till. Lista blir säkert längre om någon månad, jag lär mig verkligen nya saker hela tiden! När det kommer till anställda så är jag fortfarande lite osäker. För mig är det viktigt att de förstår hur stort det är för oss att driva Eventhjältarna, speciellt eftersom vi har ett år på oss, fortfarande är i nybörjarfasen och praktiskt taget inte kunnat satsa några pengar på projektet. Inga "riktiga pengar" för det har vi inte. Som Anna på Östergårds sa, att starta en bemanningsfirma som vår, då räknar hon att kostnader i uppstarten går upp mot en halv miljon. Det enda vi har betalat är en reducerad försäkring på en tusenlapp. Hur som helst, vi försöker alltid lägga fram vikten av detta. Sedan vill jag inte att de ska tycka att vi är för strikta, tråkiga och helt enkelt osköna. Så personlig kontakt med våra anställda tycker jag är extremt viktigt! Att prata med dem och få reda på vilka de är!

Ännu viktigare tycker jag nästa är att de företag vi skickar dem till också behandlar dem väl. Jag känner mig extremt obekväm med att behöva skicka våra anställda till otrevliga personer som bara hunsar omkring dem. Jag måset vara realistisk, det kommer hända, det HAR hänt, men det är också en arbetslivserfarenhet. Däremot skulle jag aldrig kunna bete mig så, själv tycker jag att det helt enkelt är vidrigt. Alla är ju stressade inom restaurangbranschen, antar att det är småfolket som får ta det!

onsdag 14 december 2011

Fredric från UF!

Som jag tidigare nämnde så skickade jag mejl till Emma, som är UF-regionchef.
Tyvärr var hon på semester och hänvisade en automatiskt till Fredric, så jag skickade samma mejl till honom.
Han tog emot min konstruktiva feedback och tyckte att det var jättebra att jag sa till vad som är lite sämre och som de kan jobba på inför nästa år! Jag föreslog att du kunde göra en speciell flik för tjänsteföretag på hemsidan, eller så kunde vi vara kontaktpersoner ifall framtida tjänsteföretag behövde få svar på frågor. Så har skrev han exakt:

"Vi lägger till vår att-göra-lista att ta fram en flik med ”för tjänsteföretag” på vår webb, så att nästa års elever kan få en enklare start. Det är helt klart intressant för oss att lyfta er som exempel på hur man gör, vi tar gärna kontakt med dig när det närmar sig!"

Kul! Jag hoppas verkligen han hör av sig, då Karro, Magda och jag lär vara rena experterna på tjänsteföretag! Själv hade det underlättat så otroligt för oss om Lindmarks servering hade vart lite hjälpsammare och delat med sig av tips när vi kontaktade dem, men de ville tydligen inte hjälpa oss då de aldrig svara...

Han kollade även upp hur det är med sociala avgifter, och JA vi ska betala in dem, däremot INTE om personen i fråga inte tjänat mer än 18 199kr.

Så tack ännu en gång Fredric!

Update!

  • Igår träffade vi Malin. Hon verkar jätteduktig, tyvärr var hon väldigt blyg dock, lite synd då vi gärna vill ha väldigt öppna och sociala människor. Dock så vill vi nog ge henne en chans trots detta, då hon har den erfarenheten vi söker!
  • Vi träffad även Henrik på Bellevue som minst sagt var imponerad av oss när vi berätta vilka vi var och hur gamla vi var. Han reser bort nu under jul, men han sa att han preliminärt vill boka oss 14e januari som en "testomgång" så att säga. Vi ska inte göra honom besviken!
  • Vi har även varit ute på stan och jagat sponsorer, tyvärr har det inte gått så bra. Det som är svårt för oss är att vi inte har så mycket att erbjuda kunde tillbaka, då vi inte ska vara med på UF-mässan eller kan erbjuda kunden att få ha sin logga på t ex. varuförpackningar (då vi inte är ett varuföretag). Men vi ska fotsätta kämpa! Vi vill mest ha pengar för försäkringar.
  • Vi söker fler att anställa, vi har kollat bland vår personal och de har redan tipsat kompisar som skickat in CV:n, kul!

måndag 12 december 2011

Senaste & kommande



Senaste:

  • Ringde skatteverket idag, tyvärr är det fortfarande osäkerheter kring om vi ska eller inte betala sociala avgifter, eller om våra anställda ska göra det, pust... (reglerna har ändrats sedan förra året)
  • Skrev därför ett mejl till regionschefen för UF, där jag förklara vilka problem som uppstått och så frågade jag helt enkelt varför igen egentligen kan svara på dessa frågor, när chansen att driva tjänsteföretag inom UF finns, då ska någon kunna svara på dessa frågor, så är det bara. Jag fråga henne om de sociala avgifterna och hoppas på svar snart! Sa även att vi kunde lämna uppgifter så att vi kanske kan svara på frågor snabbt till UF-tjänsteföretag nästa år (då vi lär va experter)!
  • Vi har utformat olika dokument över gmail, ett slags arbetsregister, där vi skriver in varenda jobb vi hittills haft, vem som jobba, datum, uppgifter, tillställning, antal timmar etc. Sedan även ett slags register över anställda och kommentarer om dem, vad de kan och inte kan mm. 
  • Gick runt hela eftermiddagen idag i jakt efter sponsorer, då vi för det mesta riktade oss till banker. Gick dock inte så jättebra, vilket är synd, vi får helt enkelt fortsätta kämpa! Banker är kanske inte rätt typ av företag att rikta in sig på. 
Kommande:
  • Imorgon - möte med Bellevue, en restaurang som vill se vilka vi är innan vi snackar om anställning!
  • Vi ska även träffa Malin imorgon, alltså en anställningsintervju, vi har bokat tid för Dipti också, men  hon har inte svarat, vilket dock beror på vår dålig framförhållning, så kanske senare i veckan!
  • Söka fler kunder, ska gå ner till restaurangen bredvid mig imorgon!
  • Söka fler anställda, även be våra anställda kolla med vänner!
  • Skicka fakturor, vilket jag dock tror Magda redan gjort. 
  • Söka sponsorer!
  • Snygga till hemsidan och lära sig Vismas bokföringsprogram (min pappa ska visa oss)
  • Min kompis syster har sagt att hon gärna ställer upp gratis och lär ut våra anställda hur man ska servera bra och ect, därför ska vi förbereda för en kurs i januari, då hon kommer hem efter jul!
  • Se till att betala ut löner till anställda
Detta är allt jag kan komma på nu!

Full rulle!

Förra veckan var det minsann full rulle för oss!
På tisdagen hoppade Magda in och jobbade för Druidborgen i sista minuten på tisdagen. Sedan på fredagen jobbade hon och Benjamin ytterligare en gång där. På kvällen jobbade Fanny och Natalie på ett mer privat event i samband med Bittermandeln catering. Sedan på lördagen så skulle även Natalie och Josefin jobba för Bittermandeln catering igen, samma dag så ringer dock Natalie och säger att hon är sjuk (vilket såklart är en förståelig anledning till varför hon inte kan jobba. Sedan så ringer även tyvärr Josefin och säger att hon inte kan jobba för att hon har tappat bort sin plånbok. Sedan när kan man ringa sin arbetsgivare och säga att man inte kan jobba idag för att man tappat bort sin plånbok och känner sig därav instabil?! Det värsta är att den här tjejen visat så mycket engagemang för oss tidigare och verkat riktigt ivrig att jobba för oss, men vi kände att efter denna händelse kan vi inte riktigt lite på henne och hon verkar sakna arbetsmoral, så vi sa helt enkelt att vi inte kunde ha kvar henne.

Detta innebar att vi sattes i en jobbig situation, då vi skulle skicka två, men hade inga reserver, för vi har bara ca 10 anställda och på något oturligt sätt var alla upptagna, tillsist förutom EN, Benjamin som gärna ställde upp på så kort tid! Vi var lite osäkra på att använda honom dock då vi visste att han inte hade just den erfarenheten de sökte, men det visade sig att han gjorde utomordentligt ifrån sig! De vill gärna att han kommer igen!

Däremot blev vi tillsagda lite på skarpen för att vi inte kunde skicka två, vilket vi självklart förstår och just nu är det lite spänt mellan oss och dessa kunder. De vill att vi ska kunna garantera dem att kunna skicka så många personer de behöver, tyvärr i dagsläget vet jag inte om vi kan det. Vi ska däremot ha fler anställningsintervjuer denna vecka, så förhoppningsvis lär vi få in en del nya ansikten!

För denna vecka ser det än så länge lugnt ut, dock ska vi träffa nya kunder imorgon, spännande!

tisdag 6 december 2011

Att göra, tankar och idéer!

Dessa är några saker som vi funderar på: 


  • Anmäla oss till UF-mässan trots allt! 
  • Söka sponsorer, för att kunna betala främst försäkringar men andra smågrejer! 
  • Skriva ett register över alla våra anställda, deras erfarenhet ect och även göra en rubrik med "Personalprofiler" på hemsidan.
  • Uppdatera hemsidan rent allmänt, fler bilder, roligare! 
  • Hitta bättre personal, gå till Sthlms restaurang och hotellskola vid globen? 
  • Beställa visitkort! 
  • Få ut mer reklam, vi har runt 90 reklamblad som söker nya hem! 
  • Rekommendationer från gamla uppdragsgivare på hemsidan? 



ÄNTLIGEN; VI HAR VÄRLDENS BÄSTA RÅDGIVARE!

Idag var jag och Karro på rådgivarmöte med Benjamin och Arvid från Ung Omsorg!
De gillade inte alls sättet vi måste ta betalt från våra kunder - alltså att de ska betala löner och sociala avgifter. Så Benjamin ringde en kompis till honom och fick tag på Lindmarks (ett Uf-företag som gjorde samma sak förra året) där han fick reda på att de gjort en deal med skatteverket angående löner.
Lindmarks deal med skatteverket innebar att de kunde få betala ut löner trots allt OCH slippa betala sociala avgifter. Det verkar ju helt UNDERBART! De fick tag på mannen från skatteverket nere i Skåne som hjälpt dem och nu ska han skicka all information till någon på skatteverket här i Stockholm och försöka förklara för denna så att vi kan göra likadant! Gissa om vi är helt otroligt glada?!

Jag vill även påpeka att vi hört av oss till Lindmarks förut med de svarade aldrig, antar att de inte ville hjälpa oss då, tur för oss att vår handledare har varit med i UF förut och har en massa kontakter! Så tacktacktack Benjamin!

Vart var Magda? - Jo, jag fick en samtal från Anette från Druidborgen imorse, en av hennes servitriser hade blivit sjuk och hon undrade om vi hade någon som kunde hoppa in? Självklart! Magda jobbar nu fortfarande och jag hoppas att allt har gått bra! Det är precis detta vi vill kunna göra, hjälpa till i sista stund då någon är sjuk, vi vill leva upp till vårt namn Eventhjältarna! 


Imorse ringde även Håkan från Bittermandeln mig! Vi ska jobba för dem på lördag, men nu ville han även ha 2 personer tills på fredag för ett mer privat event på Strandvägen, två som serverar champagne och tilltugg. Vi har redan löst det, däremot måste vi hitta 1-2 pers för lördag! (ringer runt som en galning)

måndag 5 december 2011

Nästa uppdrag; Druidborgen!

Vi har nu fått vårt andra uppdrag! Fredagen den 9e december ska vi skicka två personer som ska hjälpa till på Druidborgen, på Bondegatan 31.

De vill ha två personer som bara är vänliga och trevliga, de sa att de själva kan lotsa igenom dem ang. det som skall göras och att de inte behöver ha så stor erfarenhet.

Anette som jag pratade med avslutade även vårt samtal med "Gu va kul, jag hoppas att detta är början på ett framtida samarbete, jag har även en vän som har en egen cateringfirma som också är intresserad!"

Gissa om det gjorde oss glada!!! :D Hoppas verkligen att det är början på ett framtida samarbete!

Sedan på lördagen den 10e december ska vi skicka två pers till Combo restaurang, där vi kommer ha arbetat för andra gången! Hoppas att det går bättre denna gång!

                                                                          Druidborgen

Bestämt hur vi ska ta betalt!

Nu vet vi exakt hur vi ska ta betalt!

Vi säger att vi, precis som förut, kommer kosta 150kr/h.
80kr/h utav dessa skall dock betalas i lön till våra anställda som de hyr in.
Med sociala avgifter blir det dock ca 92,39kr/h.
Sedan fakturerar vi ut denna mellanskillnad mellan just 150-92= 58kr/h.

På så sätt tjänar vi även en ok summa för varje timme vår anställda arbetar!

Mötet på Östergårds...

Magda och jag åkte ut till Danderyd idag för att träffa Anna, VD på Östergårds restaurang och catering).
Det gick inte precis som vi förväntat oss. Vi antog att Anna var intresserad av att kanske anställa oss, men först ville veta mer. Antar att man kan säga att hon var det, men hon ville veta precis ALLT om vårt företag.

Pris, kunder, målsättning, våra anställda och deras erfarenhet, vad vi tjänade på det etc.

Östergårds har nämligen själva precis startat en slags bemanningsfirma, som är exakt som våran. Det som skiljer är att hennes anställda har mer erfarenhet och därför är dyrare.

Vi blev ganska så förvirrade kan jag säga, det var inte alls vad vi förväntat oss. Kanske var det så att hon ville kolla "standarden" på vår personal, för att sedan se om hon kunde anställda våra anställda och sedan hyra ut dem för 300kr/h, som hon nu tar. Dock, som hon sa, så kräver hon mer erfarenhet än vad vi gör, därför slutade det med att hon sa att bollen var i våra händer, om vi kan komma på något sätt att samarbeta på.

Själv tror jag att det inte är något vi kommer göra. Hon kan ju faktiskt ta våra anställda om de nu är bra- hon kan erbjuda en bättre lön än vad vi kan. Så detta lär vi nog lägga på is.

Ändå kul att se att vi faktiskt kan ses som ett potentiellt hot för vissa företag, detta kändes som ett klassiskt "håll dina fiender närmare - moment" om jag kan uttrycka mig så och göra mig förstådd!

torsdag 1 december 2011

Ny information ifrån UF ang. vårt företag

Idag har det hänt mycket. Inte bara ny information om ett nytt jobb och anställningsintervjuer, dessutom ny information om vårt tjänsterföretag och reglerna för oss så att säga. Vi pratade med skatteverket för länge sedan (se gammalt inlägg skatteverket) där vi fick informationen att så länge vi inte tjänar med än 30 000 kr, slipper vi skatter, sociala avgifter och egen avgifter. Länge har vi dock känt att det är något som är fel och vi har flera gånger försökt dubbelkolla med UF och skatteverket för att få fram ett svar. Och IDAG verkar vi ha kommit fram till rätt svar, hoppas jag iallafall, annars blir jag TOKIG!

---->Tydligen så får vi inte betala ut lön till våra anställda som vi från början tänkt göra. Eftersom vi är ett UF-företag så anses vi som en hobbyverksamhet, vi har ju inget referensnr heller, vi har ingen F-skattsedel.
Därför måste de som "hyr in vår personal" betala deras löner och sociala avgifter. Eftersom våra anställda tjänar 80kr/h så kom vi fram till att det endast blir 92,39kr/timmer med sociala avgifter inräknat. Detta är fortfarande ett extremt bra pris. Däremot vill fortfarande jag, Magda och Karro tjäna något på vårt företag så att säga, därför tar vi ut en förmedlingsavgift från företagen eller privatpersonerna som "hyr" personal från oss. Dock har vi inte kommit fram till vilket pris detta skall vara, då det känns fel att ta ut 200kr per person beroende på hur många timmar de ska jobba. Vi ska diskutera vidare detta och jag berättar sedan vad vi kommit fram till.

Skatter får vi inte heller glömma! Nu är det så, att om våra anställda inte tjänar med än 18 100 (tror jag det är i år, skall kolla upp detta!) så behöver de inte räkna bort skatter från de anställdas löner. Alltså blir vi extremt billiga! Däremot måste våra anställda kunna lämna in ett intyg där det står att de inte kommer tjäna in mer än 18 100 detta år. Om de inte kan göra det, då får företagen helt enkelt lägga till skatt. Sedan kanske dessa personer får restskatt!

Vår "reality-check" och fler anställningsintervjuer!

 Idag har jag, Magda och Karro haft ännu fler anställningsintervjuer!

Det visade sig att de reklamannonser vi satte upp på olika skolor innan höstlovet, äntligen har gett lite resultat. Antar att det tar tid för många att inse att de vill söka och även att utforma CV:t.

Idag träffade vi två tjejer (Josefin och Amanda) och en kille (Benjamin) och diskuterade deras tidigare erfarenheter och så försökte vi få en bilda av dessa människor. Jag vill även påpeka att det va fler som sökte, men vi var mycket hårdare i bedömningen om vilka som hade tillräckligt med erfarenhet hör att "gå vidare".
Josefin är verkligen ett catch! Hennes mamma har en egen cateringfirma som heter "Lindas kök" där hon flera gånger jobbat med exakt den typ av arbete som krävs för att jobba för oss (servering vid studentmiddagar, events, fester, stora middagar ect). Hennes ska vi verkligen anställda, det som är synd är att hon är 94, alltså 17 år och därför inte kan servera alkohol, då man måste vara 18 år för att kunna göra det. Amanda hade erfarenhet men inte så mycket som det hade framgått på hennes CV. Dessutom var hon för blyg och social kompetens är en sådan stor del av detta jobb, därför kommer vi inte anställa henne. Benjamin har stor erfarenhet då han har jobbat på Scandic Hotell, däremot lite nervös som person, kan dock förstå det när han sitter i en intervju med tre tjejer! Hon som vi tänka lite på dock.

---->Däremot vill jag påpeka att jag verkligen tror att det var jättebra att vi först fick den "reality-checken" efter Lis jobb på Bittermandeln, alltså den negativa kritiken. Detta är inte lätt, det har visat sig vara svårare än vad vi trodde men detta företag, men nu finns det ingen återvändo, vill inte heller backa så att säga. Sådant här behöver man verkligen för att kunna utvecklas och bara göra bättre ifrån sig i framtiden. Nu förstår vi kraven inom denna bransch bättre och har själv börjat läsa på regler och etikett inför servering, något vi borde ha gjort från första början! Det som är ironiskt är att vi söker personal för arbete vi själva inte utfört, därför måste vi nu själva bli proffs på detta, så vi kan se till att våra anställda också är det. Vi har blivit mycket noggrannar efter detta och vi tänker verkligen se till att försöka göra Håkan riktigt nöjd nu när han ger oss en andra chans!

Jag ska kontakt en bekant till mig, Nicole som kan "serveringsreglerna" så att säga, extremt bra och förhoppningsvis kan hon sedan ha en genomgång med våra anställda, bara som en påminnare, då de trots det ska känna till dessa regler.

Uppdatering ang. vårt första jobb

Medan vi var i Frankrike så hade även Eventhjältarna sitt första uppdrag! Vår anställda Li jobbade på restaurangen Bittermandeln vid Karlaplan.

Vi hade mejlkontakt med Håkan, vår kontakt på Bittermandeln. Tyvärr så gick det inte så bra som vi hoppats. Det han sa var "Hon var verkligen trevlig och gullig mot gästerna, men vi hade förväntat oss att hon kunde servera bättre". Ouch. Självklart tar vi detta högst allvarligt, men vi skall inte hänga läpp för det!
Själv ser jag detta som en chans för oss att börja om på nytt! Nu vet vi att vi måste höja kraven på våra anställda, därför har vi redan hört av oss till många vi hade intervjuer med under höstloven och ja, förklarat situationen, varför vi måste "släppa dem".

Dock så ville Håkan att vi skulle ringa honom när vi kom hem till Sverige igen. Därför gjorde vi det idag, vi antog för att diskutera fakturan (eftersom den har blivit försenad), men det visade sig att han vill fortsätta samarbeta med oss, OM vi nästa gång skickar personal med mer erfarenhet!

Den 10 december vill ha ha två personer för ett stort event på 200 personer. Mer information fick vi inte då han var tvungen att skynda sig iväg. Vi ska ringa tillbaka på måndag igen, känner mig riktigt pepp!

Inte nog med det, så ska jag och Magda ivåg på måndag för ett lunchmöte med Östergårds, på självaste Östergårds. Detta är ett en restaurang, men även med lokal för fest, bröllop, konferens och andra events.

För mer information --> http://www.ostergards.se/



De vill veta mer om oss och hur det går till med vårt företag. Ser fram emot det! Kan tänka mig att de bjuder oss på en riktigt härlig lunch! (hehe)

Vi ska även ta kontakt med restaurang Bellevue, som även ville boka in ett lunchmöte med oss innan Frankrike. Sedan måste vi satsa på att göra mer reklam ingen, eller snarar att dela ut alla våra fantastiska reklamblad!

Våra reklamannonser!

Dessa har Magda utformat! Trots att hon är ekonomichef är hon inte dålig på att utforma reklam ;)

Vi tackar Ylva Winbäck, för att hon stod upp som modell!